tisdag 25 november 2008

Hundgodis

Delar med mig av några recept på hundgodis som jag själv gör och ger till mina hundar ..

Torkade blodpuddingbitar

Skär blodpudding i små bitar och lägg dem på en plåt. Värm i ugnen i ca 100 grader, ungefär en timme. När dom är klara ska de vara mjuka på utsidan men ge ett “motstånd” när du trycker på dem. Det är ett väldigt populärt godis som är lätt att ta med på promenaden och som inte kladdar i fickan!

Levergodis

Ta en rejäl bit lever (köp i matvaruaffären), skär i småbitar och lägg i en långpanna.
Pudra över lite vitlökspulver. Låt leverbitarna torka i ugnen på ca 75 grader i minst 4 tim eller över natten.
Förvara det färdiga godiset i en burk med lock i kylen. Ett nyttigt och smakfullt godis.

Hundkex

7 dl filmjölk
3 dl keso
125 g margarin
3 msk honung
1/2 tsk salt
1-2 liter vetemjöl
grovt vetekli
Sätt på ugnen på 275 grader. Blanda ingredienserna väl!
Tillsätt så mycket vetekli att degen blir blank och lättarbetad. Baka ut till ca 1 cm tjocka längder. Skär längderna i 3-5 cm långa bitar. Grädda tills kexen blivit ljusbruna.
Torka efteråt på svag värme (ca 85-100 grader) tills kexen känns lätta (ca 2-3 timmar).
Ju längre tid dom gräddas, desto hårdare kex så det där kan man själv välja.


Köttben

5dl matbrödsmjöl (fyra sädeslag)
1/3dl rapsolja
1dl mald kycklinglever el köttfärs
1-2dl vatten.

Gör så här:
Blanda alla ingredienser i en skål.
Knåda degen slät el använd matberedare.
Kavla ut degen på mjölat bakbord till ca 1cm i tjocklek.
Forma till ben och lägg på en plåt
Grädda i ugn 175 grader i ca 40min tills benen har fått fin färg
Torka öppet i rumstemperatur.


Och sedan är det bara att låta hunden provsmaka!

2 kommentarer:

Maritasblogg sa...

Detta måste man testa !! men så här i flytttider, tror jag jag börjar med blodpuddingen som går fort !! // kram

Anonym sa...

Blodpuddingen ska jag prova. Jag tycker det är svårt med godis till små hundar.. för alla godisar är ju så himla stora och stenhårda!

Kram Pernilla