onsdag 22 september 2010

Agility

Vi har återigen varit och tävlat agility, denna gången var vi i Örnsköldsvik!
Det var Jill och Scooby som var anmälda, tanken om att Amelia hade kunnat tävla denna helgen slog mig alldeles för sent och det ångrar jag lite i efterhand.

På lördagen så var vi på plats vid 8.00, regnet formligen öste ner.
Jag kan nästan lova att det var en decimeter med vatten på gräsplanen där vi skulle tävla, förare till andra hundar ramlade runt i lerpölarna. Jag hade tur som inte behövde ta många steg, Jill ville nämligen inte göra så mycket i detta dåliga väder, därför valde jag att diska henne och hoppas på bättre lycka dagen efter.

Strax innan det var Scoobys tur så bestämde tävlingsledaren att flytta banan till gräsplan (Yes!!)
Men vi hade inte mer tur för den sakens skull *skratt*
Agilityklass 3 blev en diskning då jag var alldeles för dålig på att visa honom på rätt hinder.
hoppklass 2 blev även där en diskning, Scooby fick nämligen för sig att han kunde banan själv och sprang ett eget varv. Detta har aldrig hänt tidigare så han måste ha sprudlat av energi och glädje som valde detta, men han bringade både mig och publiken ett gott skratt!! :)

Dagen efter hade vi mycket mer tur med vädret, knappt någon sol och värme men vi slapp iallafall regn.
Scooby var först ut i klass 3. En klurig bana med många fällor blev också våran diskning.
Det var en tunnelingång precis inpå A-hindret, jag ställde mitt ben för tunnel för att försäkra mig om att han inte skulle välja detta hinder.
Men oj så jag misstog mig, han sprang rätt in i mitt ben 2 gånger och stannade därefter upp och tittade på mig precis som om han sa "Men matte - Flytta på dig, du står ju i vägen" och därefter så tryckte han sig in i tunnel och blev därmed diskad.
Han bringade även där matte och publik ett gott skratt!
I hoppklssen så slog han till med en VINST och fick även en pinne!! (Jiiippii)
Han visar att de gånger han lyssnar så är han fantastiskt duktig !!

Sedan var det dags för Jill, hon tävlar alltid bara 1 lopp/dag då hon ännu är så ny på detta och inte har hunnit med att få någon rutin.
I agilityklassen skötte hon sig hur bra som helst, enda var att jag missbedömde en tunnel där hon stannade till och fick en vägran men trots detta så blev hon 2:a och fick fin fina priser!!
Jill blir bara bättre och bättre för varje gång och jag kan inte annat än vara stolt över mina hundar - dom är fantastiska!! :)

Inga kommentarer: