söndag 8 juni 2008

Agility tävlingen



Bloggen har inte varit speciellt högt prioriterad den här veckan, det har vairt så mycket annat som skall fixas och donas.
Iallafall så är det på tiden att jag berättar lite om den fantastiska agility-helgen i umeå/nordmaling.

fredagsmorgonen åkte vi till tävlingen 9.00 för anmälning. Det blev en lång väntan (närmare bestämt 8 timmar) tills vi fick komma in på banan. Hundarna var otroligt trötta och slöa efter den långa väntan i värmen.

Hoppklass 1 började, Amelia startade som trea och gjorde ett jätte bra lopp. En liten miss blev det dock på ett hinder och sedan ett litet tidsfel vilket resulterade i 8 fel och en 7:e plats.
Nästa hund ut var Scooby, även han gjorde otroligt bra ifrån sig. Tyvärr blev det även där en liten miss på ett hinder, men med bra tid och 5 fel så slutade Scooby på en tredjeplats!!

Dagen/kvällen fortsatte med agilityn där Amelia var första startande. Hon körde på riktigt riktigt bra och gick i mål med noll fel vilket innebär att hon tog sin första pinne i ag1!!
Scooby hade starnummer 22 så innan det var hans tur så körde vi lite lydnad, just för att lugna ner honom lite och sedan badade jag av honom.
Som alltid gjorde han ett kanonbra lopp, bra med fart och väldigt lyhörd! Vi gick i mål på noll fel och knep en andra placering.
En helt fantastisk dag, hundarna kämpade på bra i värmen och gjorde otroligt brs ifrån sig!

lördagsmorgonen så visste jag sedan gårdagen att klass 1 hundarna skulle starta först så vi åkte redan vid 7 hemifrån. Hundarna var trötta sedan gårdagen och ville nog inget heldre än sova vidare.

Väl på plats så startade Amelia som första hund, hon visste nog inte ens att jag var med utan hon körde sin egen bana med egna regler *skratt*. Det blev självklart en diskning men hon hade iallafall fått busa av sig till agilityn.

När det var dags för Scooby så blev det även där en diskning, jag hann inte med att dirigera honom till rätt hinder men jag är otroligt nöjd ändå.
I agilityklassen gick det desto bättre, Scooby var första startande och gjorde ett kanon bra lopp. Noll fel och fick därmed också sista pinnen i ag1 och är nu uppflyttad till klass 2 *lycklig*.
Amelia gjorde även hon ett toppen bra lopp. Det var på sista sträckan mot mål som hon tog ramen istället för däcket, fem fel och en femte placering.
Sista tävlingsdagen var i Nordmaling, dit hade vi 5 mil att köra så vi startade relativt tidigt. Väl framme så började det krångla direkt med anmälningen, Amelia var endast anmäld till hoppklass och Scooby var anmäld men struken ja det var så himla mycket som inte stämde. Tillslut så fick jag och tävlingsledaren bukt på alltihopa.
Scooby som gjorde sin debut i klass 2 den här dagen skötte sig otroligt bra. Det var en väldigt klurig bana med många lockelser att ta fel hinder. Allting gick så bra fram till tunneln där Scooby gjorde en liten piruett innan han sprang igenom och fick därmed en vägran. Dagen slutade med att det endast var tre pappisar som klarade small ag2 *tummen upp*, Scooby fick en tredjeplats vilket jag blev otroligt nöjd med eftersom jag inte ens hade kunnat föreställa mig att vi skulle vara i 2:an.
i ag1 så sprang Amelia på bra, 5 fel i slalomen där hon missade sista pinnen men dagen slutade med en 3:e plats även för henne.
I hoppklassen så var Scooby första startande, jag höll inte på att hänga med i svängarna och hann heller inte med att dirigera honom i tid så det blev fem fel och en tredje placering.
Amelia körde på bra, några sekunders tidsfel och lite krångel i slalomen.
Jag kan bara säga att jag är otroligt stolt över hundarna denna helg, vem hade kunnat tro att det skulle gå så här bra?
Det har varit en helt fantastisk helg som jag alltid kommer att minnas, målsättningen med agilityn iår var att komma upp i tvåan, vilket vi gjorde på våra två första tävlingar.
Stort tack till Marita och hennes familj som stod ut med oss i helgen!
Tack även till Nordmalingsbhk som ställde upp och hjälpte oss hitta bankomat, samt för att dom fixade anmälingarna som blivit fel!

Inga kommentarer: