lördag 27 december 2008

10 år

Chila

Ja det är faktiskt 10 år (snart 11) sedan vi köpte våran första papillon. Vi har lärt oss mycket under resans gång men har fortfarande mycket kvar att lära.

Minns en papillon kommer bo hos oss oavsett vad som händer och sker i framtiden. Vad jag har lärt mig är att papillonen är en otroligt arbetsvillig liten hund som allt för ofta underskattas!

Åren har gått fort och det är knappt så att man själv har hunnit med. Hundarna åldras hela tiden och man tänker ständigt tillbaka på "valptiden" och allting man har genomgått tillsammans.

Självklart så har dessa åren inte varit enbart en dans på rosor, de är det inte med någonting.

Jag minns det som om det vore igår när Chila flyttade in till oss som 8 veckors valp.
Det var sommaren 1989 och jag tillbringade större delen av min tid hos Kent Haag där jag hjälpte till att utfodra/sköta djuren. Det var mitt sommarjobb och jag trivdes bättre än någonsin! Jag jobbade hos Kent Haag hela sommaren och under den här tiden så födde deras papillontik en kull valpar. En tik och en hane, självklart så blev jag stört förtjust i tiken och ville inget annat än ta med valpen hem.

"Tiken är inte till salu" fick jag som svar när jag frågade om det fanns någon möjlighet att jag skulle kunna få köpa henne. Sommaren gick i en hastig fart och när hösten kom så bestämde sig Kent och hans familj för att sälja djurparken och flytta vidare. Det var då dom ringde, dom undrade om jag fortfarande var intresserad av att bli pappisägare. Vad tror ni att jag svarade?

På den vägen har det varit. Chila var min första egna hund och min första bekantskap med papillon. Hon har lärt mig otroligt mycket och tillsammans har vi provat på alltifrån skydd till agility. Chila var även hunden som jag gjorde debut med i utställningsring + agilitytävlingar med.

Jag kan inte annat än säga att man har och kommer alltid ha en speciell relation till sin första hund..

Inga kommentarer: