söndag 24 augusti 2008

Det är ingen vanlig dag för ..


Idag fyller min lilla prinsessa 5 år!

Tänk att tiden går så fort va?

Jag minns det så väl, det var dagen innan min födelsedag som jag tog tåget ifrån Långsele ner till Gävle Central där Annelie (uppfödare) hämtade upp mig. Väl hemma hos Annelie så hade jag ingen aning om vilken av valparna som jag skulle välja.

Dom var 5 stycken i kullen varav 4 tikar som var väldrig jämna och fina, så valet var inte lätt!

Efter fikat så var det inte lång stund innan tåget tillbaka hem skulle gå så jag satte mig ner på golvet ännu en gång för att försöka hitta "min" valp. Plötsligt så såg jag henne (Amelia) och då visste jag det bara, jag skulle ta den lilla, tuffaste, vildaste och mest ignorerande valpen, och så blev det!
Hon vägde knappa kilot, massor av päls och attityd något som suttit i henne hela tiden *skratt*


Amelia ställdes ut på en inofficiell utställning i sundsvall när hon var 5 månader gammal.
Hem åkte vi med BIR-Valp + hp rosetter, glädjen var stor då det var våran första utställning (någonsin) och för att hon vann över 2 andra valpar.

Amelia växte upp till en vacker liten dam och fick prova på det mesta inom hundvärlden. Redan innan jag köpte henne så hade jag bestämt mig för en agilitykariär så det var de som vi satsade på.

Amelia var snabblärd och lat *skratt* Hon tränade gärna på hennes villkor, när HON orkade och ville. Var saker och ting inte som hon planerat så fick det vara!


Det var nu som Scooby-Dooby-Doo flyttade in, för att utöka familjen med fart och fläkt! Amelia var lite mer än 1år vid det här tillfället.

Vid 2 års ålder fick Amelia sin första valpkull. Hon är i dagsläget mamma till 5 helt underbara valpar. Efter 3:e och sista kullen drabbades Amelia av en ganska allvarlig livmoderinflammation och kastrerades.


Vi började sakta men säkert tävla agility utan större framgång, Amelia kröp gärna under hindre och verkade inte alls vilja. Men 2007 släppte allt(nästan) som hade med bus att göra, hon började plocka pinnar!

I dagsläget så har hon två stycken pinnar i agilityklass 1 och en pinne i hoppklass 1. Hon gör hela tiden stora framsteg och gör verkligen sitt yttersta på tävling även om det blir lite bus då och då. Hon kommer att fortsätta tävla så länge hon tycker att det är roligt, därefter skall hon få bli en glad pensionär!

En hund som denna får jag aldrig igen ..

1 kommentar:

Pernilla sa...

Grattis världens bästa mamma!!!
Kram Roxie