söndag 17 augusti 2008

Viltspår

Vackra Amelia

Den här veckan har bloggen varit väldigt tyst, vi roat oss med en hel del skogspromenader och jag har även hunnit med att lägga några spår till hundgänget!

Nea och Jill som tidigare inte har testat, gjorde stora framsteg!

Nea förstod inte direkt vad hon skulle göra men hon blev helt överlycklig när hon hittade klöven.
Första spåret hon fick gå blev bara en 10-15 meters raksträcka.
Jag ansåg att det var bättre att hon lyckades första gången och fick minnas det som roligt än att jag skulle lägga det förlångt och hon skulle hinna lessna innan hon hittat klöven.

Men det har gått väldigt bra, hon har gått 2 spår nu och det tar sig!
Skulle vara roligt om vi fick en spårhund med i jaktlaget *skratt*

Jill fick gå sitt första "riktiga" spår idag, tidigare så har hon mest fått gått korta raksträckor, lukta, smaka på blod och klöv.

Jag la en raksträcka på ca 50m med en vinkel och det gick faktiskt fort och bra.
Hon är väldigt spårnoga och vill gärna bakspåra just för att hon ännu är lite osäker.
Vinkel var någonting nytt för henne och det märktes, hon tittade upp på mig med frågande ögon
"vart tog spåret vägen?", men efter en liten rundning och bakspårning så hittade hon återigen rätt.

Scooby fick ett längre spår med två stycken vinklar och ett bloduppehåll i blandad terräng.
Han var verkligen taggad, jag försökte hålla ner farten på honom för att jag heldre vill få honom spårnoga men idag var det svårt!

Han fixade både bloduppehållet och vinklarna utan några som helst problem, han bakspårade en gång när han tappade bort sig vilket jag tycker är super bra!

Känns verkligen som att han har utvecklats sedan vi var nere i Stockholm. Med tanke på hur lite spår han fått gått så känns jag väldigt nöjd med honom!
Ska bli roligt att starta honom i anlagsklassen och se hur det går där, får gå hur det vill faktiskt men det skulle vara himla roligt om han gick i sin mammas fotspår *skratt*

Nya spår kommer jag att lägga imorgon eller på tisdagmorgon, som allt annat så blir det i mån av tid!

Förövrigt så var jag iväg och fixade jägarexamen idag så nu kommer jag och Ada synas tillsammans under jaktsäsongen! Det här är någonting som jag skjutit upp alldelens för länge men nu är det fixat! *tummen upp*

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis till din jägarexamen!!!
Vi syns i Kramfors:)
Kramar från oss i Härnösand//Lotte